My
    Jag har gått på gymnasiet snart en månad, och jag undrar hur lång tid jag har på mig innan jag inte får byta skola längre? Har fått höra att fram tills 14 september kan man endast byta om min rektor på den skolan jag går på nu, godkänner det. Jag går på en friskola och funderar på att byta till en kommunal skola.
    Om det nu är så som jag fått höra, kan man inte då "hoppa av gymnasiet" och sen byta skola om jag fortfarande kan byta till den?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej My ! Det som kan begränsa din möjlighet att byta gymnasiet är om du inte är behörig till det programmet, om det inte finns lediga platser eller om rektor på den NYA skolan säger att det är för sent pga eleverna har lärt sig så mycket redan och du skulle komma efter. Du är inte myndig och måste därför prata med dina vårdnadshavare om skolbytet. Du kan börja med att snarast möjligt fråga den nya skolan om det finns plats och om det i så fall även inte är för sent att komma in. När du får svar från den nya skolan och har pratat med dina vårdnadshavare, kan du bestämma dig. Med vänlig hälsning, Milla syv
    Studie- och yrkesvägledare