Ulla
    Hej, jag har en fråga om gymnasieval. Jag har en elev som vill söka till en gymnasieskola som enligt Skolinspektionens beslut slängdes. Men skolan överklagade. Och gymnasieskolan fortsätter som vanligt, verkar det som - har annonserat några öppna hus i dec2018-febr2019 som om inget har hänt, alltså. Hur lång tid kan det ta för domstol att besluta om skolan får fortsätta eller inte? Vad ska man som SYV säga till eleven som vill söka till den gymnasieskolan?
    Tacksam för ett snabbt & utförligt svar!
    Ulla SYV

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Ulla;

    det är inte ofta Skolinspektionen beslutar om att stänga en skola; det brukar i så fall ligga rätt så allvarliga orsaker bakom ett sådant beslut.
    Som direkt svar på din fråga - det kan ta olika lång tid i olika fall, men det borde inte ta längre tid än ett år för domstolen att fatta beslut i ett sådant fall; det är i alla fall vad vi kan uppskatta tiden till... just uppskatta, för vi kan inte veta; och ingen kan veta exakt när beslut kommer fattas och Vilket beslut det blir.

    Som SYV, tycker jag, du bör råda eleven att i vilket fall söka flera alternativ i hans/hennes gymnasieansökan. Det är ett råd som vi brukar ge annars också - att söka Flera olika alternativ, dvs till flera olika gymnasieskolor. Detta för att i fall det blir ett negativt beslut och skolan stängs, att eleven ej ska stå utan studieplats när läsåret börjar.

    Hälsningar
    D: