Jonas
    För att göra en lång historia kort: jag strulade i grundskolan/högstadiet och fick därför inte de betyg som krävdes av mig för att komma in på gymnasiet. Jag försöker nu att åtgärda det problemet och läser därför upp de 8 ämnen som saknas. Däremot så fruktar jag att jag kommer att missa marginalen med ungefär 1 eller 2 ämnen vid slutet av nästa termin. Om det sker så tänker jag hoppa av i förmån för Komvux.

    Nu till frågan: om jag väljer att hoppa av vid 17 års ålder och börjar att läsa på Komvux vid 20-21 med 6 grundskolebetyg i bagaget men vill läsa upp ytterligare två samt alla gymnasieämnen som krävs för att komma in på en samhällsvetenskaplig kurs på universitet, hur lång tid beräknas det ta?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Jonas!
    När du är 17 år, är du, enligt Sveriges Rikes lag, ej myndig. Du kan inte bestämma dig att hoppa av skolan, dina vårdnadshavare kommer att behöva skriva på "avskrivningsblankett".

    Med det sagt, går vi vidare till din fråga: hur lång tid tar det att läsa på Komvux för att få behörighet till universitetet?
    När man är vuxen och söker till komvux, är det (enligt de regler som gäller nu - vilket det kan bli ändring på... men det vet vi ännu inget om) - godkända betyg i svenska, engelska och matematik från åk9 i grundskolan som krävs.
    Sedan kan man läsa på gymnasiet. Det tar 3 år på heltid att läsa på in grundskolekompetens på komvux. Det är ju samma kurser man läser (på ett ungefär) på komvux. Skillnaden är att det går inte läsa idrott och hälsa på komvux, men annars så är det ungefär samma kurser.

    Att läsa senare (om 3 år) har sina för- och nackdelar:
    - fördelen är att du är mer mogen och förstår mer värdet av att ha utbildning;
    - nackdelen är att man är mer mottaglig som ung och det tar längre tid och mer ansträngning att lära sig samma saker när man är äldre (oftast i alla fall).
    Jag har också en fråga till dig: om du nu skulle hoppa av - vad ska du göra fram till 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år (det är tidigast då du kan läsa på komvux).

    Om du hoppas av utan att få ett jobb - har du ingen inkomst. Vad skal du göra?
    Du kan söka jobb, men det finns inget jobbgaranti, tyvärr.
    Om du inte får jobb - vad ska du göra då?

    Det är i så fall bättre att gå Yrkesintroduktion på IM, http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/yrkesintroduktion
    Där lär du dig ett yrke och kan få jobb sen.
    Alla behöver inte läsa på universitetet. Vi behöver också bagare, bussförare och elektriker.
    Nu säger jag inte att du inte kan komma till Universitetet. Det kan du mycket väl kunna göra.
    Jag säger bara att det finns stort värde i att lära sig ett YRKE. Då man man har extrajobb när man läser på universitetet.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    ANNA