Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Mansora,
    är det mot Omdöme om Grundläggande behörighet på en Allmän kurs på en folkhögskola som du vill läsa? eller är det andra studier på en folkhögskola du frågar om?
    På folkhögskolorna kan diverse Olika utbildningar finnas - korta kurser (helg-kurser t.ex - som varar i 2-3 dagar) och långa;
    Det är bra om du läser på folkhögskolans egen hemsida och du kan också vända dig till personal på just den folkhögskolan som du vill läsa på.
    Allmänt gäller:
    Omdöme om GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET kan man få i slutet av studier på en Allmän kurs på en folkhögskola. Högsta omdöme är 4.0. Med omdöme prövas man i BF-urvalet (om man söker till en svensk högskoleutbildning). Snabbast kan man få omdöme efter ett års (2 terminers) studier på en Allmän kurs;
    Har man endast grundskolekompetens tar studier på en Allmän kurs 3 år. Har man goda förkunskaper kan det ta kortare tid, men som kortast - 2 terminer.

    Hälsningar
    Mikael