Ebba-Louise
    Hej! Jag är en tjej som till höst/jul ska välja gymnasium. Jag har alltid tänkt gå natur på grund av att den är bred och har innan funderat på att bli läkare. Nu har jag dock börjat intressera mig mer för ekonomi/juridik och vill nog läsa ekonomi på gymnasiet. Jag undrar nu lite saker, hur lång tid tar det att läsa från en ekonomi utbildning till att bli behörig för att gå läkarutbildning? Och vilka yrken kan man läsa vidare till efter att man gått ekonomi? Svara gärna så utförligt som möjligt:)

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    Om du går ekonomi inr juridik  behöver du läsa till matte 3 och matte 4 samt biologi 1,2 kemi 1,2, fysik 1,2.

    Det kan du göra genom komvux eller tex ett naturvetenskapligt basår (två terminer).

    Om du istället väljer att inte läsa vidare inom "natur/teknik" och därmed inte komplettera så kan du läsa vidare inom något du är direkt behörig till.

    Efter ekonomi har du många möjligheter, på framtid.se kan du läsa om flera yrken.

    Du kan nästan läsa vidare inom allt som inte kräver med matte/natur dvs läkare ingenjör mfl.

    Yrken som du kan studera till är hundratals, bibliotekarie, lärare, jurist, beteendevetare, psykolog, trafiklärare, socionom, ekonomi, en del yrken inom IT..

    Vänliga hälsningar

    Melina, studie- och yrkesvägledare