Isse
    Hej , jag undrar om vanlig lärare i ämne och idrottslärare läser samma sak , alltså menar att om jag vill bli idrottslärare måste jag plugga 4-5 år för att bli de Som en vanlig lärare eller hur lång brukar idrottslärare utbildningen vara ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej isse,
    det beror lite på...
    Vill man bli BEHÖRIG LÄRARE - måste man få ut sin lärarlegitimation och det kan man inte göra utan lärarexamen. att uppnå lärarexamen tar minst 3 år (om vi bortser från Yrkeslärare och personer som sedan innan har massa godkända högskolepoäng redan), utan om man vill "från noll", dvs utan några tidigare högskolestudier - bli lärare i idrott - tar det, som reglerna ser ut idag - minst 3 år på heltid.
    Lärarutbildningar är "under översyn" och kan förändras inom kort och ganska mycket. Vi kan bara svara för hur reglerna är idag.
    Kika gärna på yrke/idrottslärare >> men tänk på att som behörig lärare i bara Ett ämne, kan det bli svårt att få heltids-tjänst på en och samma skola; och heltidsjobb, över huvudet taget. Det vanligaste idag är att en grundskolelärare är behörig i 3 ämnen; och en gymnasielärare - i 2.
    Det blir lättare för skolorna att lägga schemat när de har lärare som kan undervisa i flera ämnen; och för läraren blir det mer variation i jobbet när hen alternarar mellan undervisning i idrott och ännu ett eller ett par andra ämnen.
    Visst tar det längre tid att bli behörig i flera ämnen... men det kan gott löna sig!

    Vänliga hälsningar

    ANNA