Angelo

    Hej. Jag går på teknik info-media och ansökte natur för någon månad sedan (på flera skolor). Jag fick precis reda på att jag kom in på en skola i stan. Problemet är att jag helst vill komma in på skolorna Sjölins och YBC. Jag står i kö där och dom sa att dom skulle meddela mig om det uppstod en ledig plats. Är det värt att vänta eller borde jag byta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelo.
    Jag vill råda dig att byta men samtidigt fortsätta stå i kö till de skolorna du helst önskar gå på.
    För det första, så finns det inte ngn gräns på hur många ggr man får byta skola. Teoretiskt sett, så skulle du kunna byta nu, läsa en vecka på en ny skola och byta igen - till ännu en annan skola, och sedan byta igen, t.ex under sommaren för att läsa år2 på ännu en ny skola. Det är inget vi rekommenderar men vi vet att det finns elever som har bytt gymnasieskola 5-6 ggr innan de slutlugen går ut år3.
    För det andra, det är "lite av ett mirakel" att du får byta så här sent på läsåret (i november). De flesta gymnasieskolorna tar inte in ngn ny elev efter sista september och ibland inte ens efter 15 sept (och dett även om eleven läser samma program på en annan skola), så att du får byta så här sent på läsåret är otroligt! Kan dock bli tufft för dig att läsa ikapp Biologi1-kurser som ej läses på TE men är obligatorisk kurs på NA.
    ang.stå i kö till andra skolor... så blir jag väldigt förvånad om ngn skola tar in så pass sent som mitten på november. Det låter otroligt! Brukar inte vara så, nämligen.

    • : Tack så mycket för tipset. Jag blev även väldigt förvånad
    • Anna : Bara för att du fick erbjudande om att byta, så betyder det inte att du måste byta. Be om att få provgå ett par dagar på den nya skolan. Anledning att stanna på din nuvarande skola kan vara att du redan känner till rutinerna och är "van" och så slipper du läsa ikapp biologi. Kan vara lättare att byta efter år1, innan år 2 - och så läsa hela Biologi 1 kursen under år2 eller 3 på den nya skolan (kan inte garanteras, men möjlighet kan finnas). Det är även inte otänkbart att kunna läsa Biologi1 och kanske även Biologi2 på teknikprogrammet, och så får du samma behörighet till eftergymn.studier som NA ger. I så fall Varför byta till NA? :)