Urtė
    Hej , när man ska söka till universitet eller högskola, spelar ordningen som man väljer skolor på, när man söker någon roll? Och får man söka till hur många skolor som helst?
    • : Ordningen spelar roll på så sätt att utbildningen du sätter först kommer att anses som ditt förstahandsval. Kommer du in på den stryks resten av dina val. Kommer du inte in på den eller om du får en reservplats på den så finns det en chans att du kommer in på ditt andrahandsval osv. Var alltså noga med att rangordna dem med den du helst vill ha högst upp. Du får söka till hur många som helst, men du kommer bara att få ett erbjudande och alla under stryks. Hoppas detta hjälpte.
    • Milla : Känner inte till att det är "hur många som helst" högskoleutb. man kunde söka till samma termin, utan för några år sedan var det 20 alternativ, men sedan minskads det till 12 alternativ. Däremot kan man samtidigt som man söker till högskoleutb. även söka andra utbildningar inom andra skolformer, t.ex inom yrkeshögskola - www.yhguiden.se och vad gäller yrkeshögsoleutbildningar, så stämmer det att man kan söka hur många som helst! :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, läs gärna information på antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/anmal-dig-sa-har/prioritera---tank-pa-ordningen - där förklaras det att ordningen spelar mycket stor roll. De senaste gångerna kunde man fylla i 12 alternativ vid ansökan till högskoleutb., men senare om man sökte via SEN ANMÄLAN (alltså till de utbildningar som hade fler platser än antal behöriga sökande, kunde man fylla på med upp till 20 alternativ). Jag råder dig hålla koll på informationen på www.antagning.se - anmälningsperoden börjar i mitten på mars 2021 och då borde all info (inkl. de eventuella ändringar) finnas på webbplatsen där man gör ansökan, alltså på www.antagning.se

    Studie- och yrkesvägledare