Daniel SYV

    Hej Elin,

    i Examensbeviset är det 2500 gymnasiepoäng som är obligatoriska. Om man har 2700 poäng, då är det 200 poäng "utökade kurser" och betygen i utökade kurser räknas, normalt sett, inte in - dvs betygen har man, men de betygen spelar ingen roll för konkurrens om studieplats på en högskoleutbildning.

    Det är endast i två fall som betygen i "utökade kurser" räknas in:

    - om betyg i utökad kurs krävs för Särskild behörighet för just "din högskoleutbildning"

    eller

    - om betyg i utökad kurs ger dig Meritpoäng. Om vilka kurser som kan ge meritpoäng kan du läsa på www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng

    Så, rekommendationen från oss här på Fråga SYV är att försöka undvika läsa mer än 2500 poäng (om det går). Fler gymnasiala poäng ger sällan några förmella fördelar. Visserligen så kanske man kan mer, men risken finns också att man bränner ut sig: man läser på mer än heltid och det är inte riktigt meningen att man ska göra.

    Man ska ha Fritid för att hinna vila sig, och det är också bra för hälsa och för personlig utveckling att ha en Hobby>>.

    Om du känner att du har frågor kvar, var god återkom... eller om jag inte riktigt förstod vad du menade, kanske...? :)

    Du kan alltid ställa en ny fråga till oss!

    Bästa hälsningar & lycka till i dina studier!

    D. SYV :)