Miranda
    Hej, mitt namn är Miranda, jag skulle vilja läsa kriminologi, psykologi och hoppas att arbeta inom beteendevetenskap, men jag har ingen aning om hur jag ska föra mig och vart jag ska söka mig för att få min vision att gå igenom.
    Jag överväger även utbytes år eller att gå i skola utomlands, Cambridge för exempel, skulle vara en otrolig skola att komma in på då jag hört om deras fantastiska kriminologi program, det är förstås svårt att komma in men jag vill verkligen kunna bli bra på mitt jobb. (Då återstår frågan om hur man får ett scholarship ifall pengarna faller kort)
    Därför har jag några frågor som lyder;
    vilka betyg ska jag helst ha i vilka ämnen grundskolan, vart ska jag söka vidare gymnasie vis? Och hur tar jag mig vidare där ifrån?
    Jag är fjorton år gammal i nuläget, skulle vara tacksam för svar då jag känner mig lite vilsen. Tack.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Miranda!
    Går du i årskurs 8 eller 9 idag?

    Försök få så höga betyg i alla kurser på grundskolan som du läser.
    På gymnasiet finns det olika alternativ:
    1. läsa gymnasiet i Sverige - på ett nationellt svenskt program eller på IB (det internationella programmet)
    2. Läsa på en svensk gymnasieskola Utomlands >>
    3. Läsa på en utländsk gymnasieskola.

    Se även info på gymnasieguiden.se/informeras/plugga-ett-ar-i-europa

    ... scholarship ?
    Frågan om stipendier - är mycket svår att besvara. det finns en "uppsjö" av olika stipendier (ofta små summor) som man kan söka men det finns ju ingen garanti på att få ngt. Många söker men få får... så det är att vara envis och även ha tur med sig, som gäller.

    Studiestöd (ekonomisk hjälp) för utlandsstudier, som man har rätt till - finns info om på www.csn.se - csn.se/bidrag-och-lan/for-din-situation/studera-utomlands.

    När du är så pass ung, så är det väldigt mycket som dina vårdnadshavare har att säga om dina studier; bl.a kan du inte själv bestämma var du bor. Fram tills du fyller 18 år, är det dina vårdnadshavare som har ansvar att ge dig "tak över huvudet" och får också bestämma rätt mycket: du får t.ex inte flytta (inte ens inom Sverige) om dina vårdnadshavare ej ger sitt samtycke och om de ger samtycke, så tar de på sig också Asvar, bl.a det ekonomiska ansvaret att se till att du har någonstans att bo, ngt. att äta och att terminsavgifter blir betalda (i fall utbildningen inte är gratis).

    Att hitta möjlighet att läsa utomlands så att det blir "helt gratis" är mycket svårt (kanske t o m omöjligt).
    Alla stöd och stipendier betalar endast en del av kostnader. Och resten är det upp till "eleven själv" att få fram. Men hur kan du som 14-åring få fram pengarna?
    Å ena sidan, så får man i Sverige börja jobba när man blir 13 år, men å andra sidan - är det rätt svårt att få jobb när man är så pass ung, saknar körkort och arbetslivserfarenhet och ej har lärt sig ngt yrke.

    Det är en hel "hinder" tyvärr... som finns på vägen. Vi hoppas givetvis att du lyckas med de mål du har! Men vi kan tyvärr inte ge alla de färdiga svaren...
    Det är bra att du söker info. Fortsätt med det. Prata med SYV på din skola och med dina lärare - förhoppningsvis kan de ge värdefulla tips!
    De råd som jag vill ge är att du
    - lär dig så mycket engelska (och helst även andra språk) som du bara kan!
    - skaffar dig så bra kunskaper inom alla ämnen du läser nu och betygen "följer", hoppas vi! Det är alltid bra att ha så höga betyg som möligt!
    - skaffa dig kunskaper inom de ämnesområden som du är intresserad av även helt på egen hand - genom självstudier (det finns mycket info på Internet); välj teman inom det område som intresserar dig när ni gör skolarbeten med valfri tema... exempelvis: på alla nationella svenska gymnasieprogram ingår Gymnasiearbete (där man väljer Tema för arbetet) som en obligatorisk kurs.

    Jag förstår att jag ger nu dig ett mycket "vagt" svar med endast allmän info; ber om ursäkt för det. :(
    Men vi har mycket begränsade möjligheter att svara på den typen av frågor, som du ställer. Frågan om stipendier är mycket svår att besvara! sedan, vad dina vårdnadshavare vill och kan bidra med - kan vi, över huvudet taget, inte veta.
    Får du mycke stöd (bl.a ekonomiskt) hemifrån - är det en situation; får du inte det - är situationen mycket annorlunda.

    Som tur är, läser man på gymnasiet i Sverige kostnadsfritt (slipper betala för undervisning) och även får gratis lunch och buss-kort och får låna läroböckerna! Det är en fantastisk möjlighet som många tar för givet. Men jag tycker man ska värdesätta den möjligheten och ta vara på den!