Stefanie
    Hej. Mitt namn är stefanie och jag har inte avslutat mina gynasiumbetyg. Har alltså ingen slutexamen ifrån det. Jag har ca 600-700 poäng kvar tills jag tar vanligt gymnasieexamen. Jag skulle vilja bli farmaceut, men vet inte hur jag kan gå tillväga. Vad rekommenderar ni? Högskoleprovet eller olika kurser som kan ge mig slutexamen? Jag vet att man behöver mycket grundläggande kurser för o bli farmaceut, kan jag ta de? Alltså fysik, biologi osv, kan jag välja de kurserna löst för o sedan kunna komma in på farmaceut linjen? Mvh stefanie

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Högskoleprovet befriar Inte från kravet på at bli behörig. Högskoleprovet ger "bara" möjlighet att prövas i ännu en urvalsgrupp, HP-urval.
    Du måste, hur som helst, få ihop till behörighet - både grundläggande och särskild.
    Grundläggande behörighet kan, i och för sig, "ersättas" av kombinationen Arbetslivserfarenhet (3 år på halvtid, som minst, som man skaffade efter det att man fyllde 19 år).

    Råd: boka tid för studieplanering med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Vi rekommenderar att läsa på komvux mot Examensbevis (eller kanske du kan läsa mot ett Slutbetyg; det beror på vilka kurser du redan har betyg i).

    Att göra högskoleprovet kan inte skada. Anmälan är öppen nu och till 1 febr 2019. Anmäl dig gärna till HP.

    Vänligen
    ANNA