Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jamal!
    Jag råder dig vända dig till VVS-Branschens Yrkesnämnd. Kontaktuppgifter (epost och tel.nr) kan du se på webbplatsen framtid.se/vvs-branschens-yrkesnamnd

    Jag antar att din skola där du gick din utbildning vet om din situation och försökt hjälpa dig. Om inte - vänd dig även till den skolan där du gick din utbildning.
    Jag utgår ifrån att du även på egen hand försökt hitta lärlingsplats men ej lyckades. Om inte - försök hitta lärlingsplats på egen hand. Du kan även se om Arbetsförmedlingen (AF) kan hjälpa dig t.ex genom att ordna praktikplats på ett av VVS-branschens företag.
    Svar (ovan) har jag skrivit utifrån antagandet att du vill jobba som VVS-montör. Annars så finns det väldigt många andra yrken. Det är inte alla som jobbar just precis med det som de har utbildat sig till. Många personer jobbar inom "liknande" yrken och även inom yrken som inte alls är det som de har utbildat sig till (detta av olika anledningar). Du får gärna kika på många olika yrken: du kan börja med de yrken som "liknar" VVS-montör:
    ett av "liknande yrken" är Isolerare, ett annat - Sprinklermontör.

    Studie- och yrkesvägledare