Marco
    Hej Fråga Syv

    Jag tog nyss examen från gymnasiet från den estetiska linjen och vill under två terminer höja mitt meritvärde på komvux. Är det möjligt att man kan läsa t ex Programmering 1&2 och läsa Matte 3 för att höja meritvärdet?

    Eller gäller detta endast för Matte, Svenska, Engelska och Andraspråk? Och inte ämnen som Programmering och Historia?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Marco;

    om du vill höja ditt Meritvärde - så är det att höja de betygen som du redan har i ditt examensbevis som gäller.

    De nya kurser, som inte redan finns i ditt examensbevis kommer att påverka (räknas in i ditt meritvärde) om de krävs för Särskild behörighet till den högskoleutbildning du vill söka till eller om de kurser du får betyg i ger Meritpoäng.
    Och för dig med examensbevis är det endast moderna språk 3 och 4, engelska 7 och högre kurser i matematik som ger meritpoäng.

    Med det sagt, så tycker jag att det är bra att kunna mer om programmering. Tyvärr så ger inte kurser i programmering meritpoäng. Men kunskaperna är mycket bra att ha.

    Ännu ett råd: gör högskoleprovet. Anmälningsperiod pågår nu och till 2 september 2019; provet skrivs 20 okt 2019.

    mvh

    Julia