Amanda
    Hej! Jag går i trean och läser tyska 3 just nu. Om jag har lagt till tyska 3 som utökad kurs, byter man ut det betyget mot något annat eller hur fungerar det?
    Funderar nämligen på att läsa tyska 4 också, då jag har lätt för tyska. Men hur kommer det påverka mitt jämförelsetal? Kommer jag få ett extra betyg, eller ersätts en annan kurs som inte är obligatorisk? Jag läste tyska 2 i tvåan, vilket inte var obligatoriskt, utan individuellt val. Kan jag byta ut det betyget då?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Amanda!

    Man byter inte ut några kurser från Examensbeviset. Utan alla kurser som är betygsatta på gymnasiet är med i Examensbeviset men betyg i U-kurser (utökade) räknas in i elevens jämförelsetal endast i två fall:

    1) om kursen krävs för särskild behörighet till just den högskoleutbildning som man söker "just då"

    eller

    2) om en U-kurs ger Meritpoäng>>.

    I alla andra fall räknas inte betyg i U-kurser med. I Examensbevis är en utökad kurs markerad med "U".

    Om du kommer i ditt examensbevis ha Tyska 3 och 4 som U-kurser, kommer betyg i dem räknas med, därför att de ger dig meritpoäng>>. Betyg i de kurserna ingår alltså i ditt jämförelsetal + du får "påslag" med 1,5 meritpoäng ovanpå ditt jämförelsetal (för godkända betyg i moderna språk 3 och 4).

    ang. läsa tyska 4 också - kommer du att hinna det? nu när du redan går i åk3 och Iäser tyska 3 nu, hur ska du hinna få betyg även i tyska 4 innan du slutar på gymnasiet?

    Ha det bäst!

    Daniel SYV