Anonym

    Hej! Jag går natur natur i gymnasiet och vill gå på universitet efter min gymnasie examen. Problemet är att jag inte vet vad jag vill studera och jag vet inte vad min passion är och det finns så mycket att välja mellan. Hur kommer jag någonsin kunna välja och välja rätt? Tacksam för svar!

    • :

      Hej Vivien!
      Är ingen SYV så vänta tills du fått deras svar, men ska försöka svara på din fråga. Du är ju 16 år så jag antar att du är i ditt första år på gymnasiet, så än finns det ju tid att tänka över vad du vill bli, men såklart är det ju bra att man grubblar över det så tidigt som möjligt. Eftersom du går naturvetenskapsprogrammet med inriktning naturvetenskap så har du möjlighet att få en bred behörighet, vilket ökar dina valmöjligheter när du ska söka vidare. Min rekommendation skulle vara att du kollar på vilka dina favoritämnen är och ser vilka arbetsområden som finns kopplat till dessa ämnen. Ett annat tips är att också fråga lärare i olika ämnen om de känner till några utbildningar som kanske kan passa dig, de bör ju känna dig och dina intressen bra och kan därför kanske ge dig tips på utbildningar.

      Kolla gärna även här: https://www.framtid.se/yrken
      Klicka runt på områden du är intresserade av och se olika yrken. Kanske hittar du något som intresserar dig.

      MVH,
      Brendan

    • Anna : Tack Brendan för din kommentar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Vivien, om du är 16 år, då går du troligtvis i årskurs 1 på gymnasiet... och det dröjer 2 år innan du behöver på allvar fundera på vad du ska göra efter gymnasiet. "I värsta fall" kan du jobba ett tag med "vad som helst" eller "testa på" studera några fristående kurser på högskolenivå... det är inte så att man tvunget måste direkt efter gymnasiet komma in på en lång högskoleutbildning som också blir ens framtida yrke för många år framöver... När man är 16 år kan intressen och mål i livet förändras ganska mycket på ganska kort tid.
    Just nu är det viktigaste att du gör ditt bästa i skolan: i alla ämnen du läser. Försök också testa på och jobba - sommarjobb och extrajobb; all arbetslivserfarenhet är mycket bra att ha!
    Kika, precis som Brendan i kommentaren till din fråga, tipsar om på många olika yrken på www.framtid.se!