Fanny
    Hej.
    Jag har ställt en liknande fråga förr, och det handlar om att byta skola och program, eller söka om gymnasiet till åk 1 på ett annat program. Och jag går Estet nu och jag vill börja Natur till hösten i årskurs 1. Och jag har skickat mejl till syv på min skola och frågat om hjälp med ansökningen och har inte fått svar, och jag vet inte varför! Jag undrar om det är så man ska göra om man vill söka om gymnasiet eller om det finns ett annat sätt.
    Jag vet inte om Studievägledaren bara inte hunnit med att svara, eller ens sett det, men det är ganska frustrerande för ansökan måste ju in i februari!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Fanny,
    du kan vända dig till Antagningskansliet direkt.
    Här http://www.antagningskanslier.se
    välj län/kommun och tryck på SÖK.
    Då får du fram kontaktuppgifter till just din antagninskansli
    och jag råder dig maila eller ringa till dem. Antagningskansliet kan lägga in din ansökan till nästa år eller skicka inloggningsuppgifterna till dig - lösen mm. Minns du hur du sökte förra året? Det blir "favorit i repris", alltså... dvs du söker på samma sätt och konkurrerar med dina grundskolebetyg igen. Du måste vara behörig till NA. Vet du var behörighet till NA är? Se på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet vilka godkända betyg från grundskolan som krävs för olika program på gymnasiet.
    *** *** ***
    Varför du inte fick svar från SYV på din skola, kan inte jag svara på.
    Du kan också vända dig till SYV på din gamla grundskola.
    Eftersom du inte fick lösenord för inloggning till Antagningssida /och det är bara elever i åk9 samt de som går på IM, förberedande för gymnasiets nationella program, som automatiskt får inloggningsuppgifter - hemskickade eller via SYV på sin grundskola/ - är det så att du måste få hjälp av Antagningskansliet eller någon SYV som på sin inloggning kan lägga in ditt val till nästa år.
    Jag vill lugna dig angående Ansökan till gymnasiet i februari.... Visst är det bra om du gör ansökan under Ansökningsperioden men du kan lika gärna göra ansökan under OMVALSPERIODEN under våren - eftersom det är ändå bara det Slutgiltiga /eller ibland kallad Definitiva/ antagningen som gäller.
    Om du vet vad du vill söka och är säker på att du inte kommer att ändra dig under våren, sök så fort som möjligt, men om du vill tänka lite till - har du tid till sista dagen i Omvalsperioden. Exakt när den är slut är det olika för olika län. Via ditt Antagninskansli /rätt län och kommun/ kan du får reda på när omvalsperioden är slut. Det kan t.ex. vara i början på maj. Det gör för din del ingen praktisk skillnad i fall du söker nu eller under sista dagen i omvalsperioden.
    Så - du får välja om du vill vänta och se om SYV på din skola svarar
    eller om du vill kontakta SYV på din gamla grundskola
    och/eller Antagningskansliet direkt.
    Önskar dig stort Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare