Milla SYV på FrågaSYV
    För behörighet till VO behöver man godkända betyg i svenska, engelska och matematik från vårterminen i åk9 på grundskolan plus godkända betyg i fem andra valfria ämnen.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    På den här sidan http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet kan du se vilken behörighet som krävs till olika program på gymnasiet. Det är samma behörighet till alla yrkesprogram och där finns det också en länk till en annan sida med räknehjälp om du vill räkna ut vilket meritvärde du kommer att ha på dina betyg.
    Om konkurrens om platser på utbildning uppstår, kommer de in med högsta betyg men om ingen konkurrens uppstår, kommer alla behöriga sökande in. Lycka till med ditt gymnasieval!
    Mvh Milla SYV