Nicole

    Hej! Jag pluggar nu grundlärarprogrammet åk 4-6 och har en fundering. Vi lär oss ju att undervisa i matematik, engelska och svenska + valbara ämnen som tex SO. Men efter att man har fått sitt examen, måste man undervisa i ALLA av dessa ämnen? Hur funkar det med uppdelningen i dessa årskurser? Har man en klass som man följer eller har man alla 4-6 klasser? Kan man välja att bara undervisa i exempelvis två ämnen? Jag är väldigt intresserad av engelska och vill gärna fokusera på det ämnet. Men jag antar att jag kommer behöva undervisa i något mer ämne än vara engelska? Kan man alltså undervisa i 2 ämnen bara?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nicole,
    det ser olika ut på olika grundskolor. Det finns ex. Grundskolorna som har elever upp till åk5, endast. Andra - är endast "högstadieskolor", dvs åk6-9. Och så finns det också grundskolorna F-9 (från förskoleklass till åk9).
    ***
    Sedan tillkommer det Lärarbrist-problematiken. Och ovanpå det problematiken i att välja modernt språk från åk6, vilket är frivilligt för eleverna att läsa, men obligatorisk för skolorna att kunna erbjuda val inom moderna språk. På den skola du ska jobba på kan olika situationer uppstå: ex. om många /eller kanske t o m alla/ elever väljer avstå från att läsa moderna språk och väljer läsa extraengelska - blir behover av en engelsk-lärare mycket stort (i alla fall under det aktuella läsåret) och då är det inte omöjligt att du endast ska kunna undervisa i engelska under ett läsår.
    Nästa år kanske ingen av eleverna väljer läsa extra-engelska i stället för moderna språk, och då minskar behovet av en engelsk-lärare och ökar på andra områden.
    Det är alltså från skola till skola och på samma skola: från ett läsår till ett annat, som fördelning av ämnena mellan lärarna görs.

    Länktips: Reportage/moderna-sprak-senast-fran-ak-6-nya-regler-fran-hosten-2018
    Vänligen
    Julia SYV