Hej!
    Så vitt jag förstår reglerna så är minimitid för APL på gymnasiets yrkesprogram Minst 600 timmar fördelade på 3 årskurser.
    Detta för att det är minst 15 veckor APL som ingår i yrkesprogrammen och på heltid går man på praktik i 40 timmar/vecka, då blir 15 veckor x 40 timmar = 600 timmar.
    Vad säger de utbildningsansvariga på din gymnasieskola? Enligt skolverket bör gymnasieskolan lösa det med APL och om ingen arbetsplats kan hittas då kan skola ordna APL på skolan (som sista utvägen, för att ge möjlighet att ta ut examensbevis).
    Ytterst är det rektorn som är ansvarig på din gymnasieskola. Om du för övrigt uppfyller villkor för examensbevis borde inte svårigheter att hitta ApL-plats pga Covid-19 sätta stopp för möjlighet att ta ut examensbevis.
    Du kan också ringa till skolverkets upplysningstjänst och ställa din fråga där: tel.nr 08-52733200.

    • :

      Okej så om jag praktiserar 600 timmar och får godkänt i de ämnena jag behöver, kommer jag då få en yrkesexamen? Men om jag inte lyckas hitta någon APL under åk3 hur blir det då? En jag känner hittade inte en APL plats när han gick denna linje men han gick ändå ut gymnasiet.

      Det är väldigt svårt att hitta en APL plats för att skolan har inte hjälp oss alls att hitta en. Det är bara vår mentor som hjälper oss att hitta en men det går inte så bra för att vi får bara en massa nej för att det är corona och att företag inte vill ta in några.

    • Anna : Enligt skolverket bör gymnasieskolan lösa det med APL och om ingen arbetsplats kan hittas då kan skola ordna APL på skolan (som sista utvägen, för att ge möjlighet att ta ut examensbevis). Ytterst är det rektorn som är ansvarig på din gymnasieskola. Om du för övrigt uppfyller villkor för examensbevis borde inte svårigheter att hitta ApL-plats pga Covid-19 sätta stopp för möjlighet att ta ut examensbevis. Du kan också ringa till skolverkets upplysningstjänst och ställa din fråga där: tel.nr 08-52733200.
    • Anna : Du får gärna visa mitt svar till din mentor och till annan personal på din skola. De får också gärna kontakta oss om de vill. Vi kan då förmedla info om att skolverket säger att gymnasieskola bör läsa situationen med APL.