Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rana,

    Kirurg>> är specialistläkare, det vill säga man utbildar sig till Läkare>> först, vilket i Sverige tar 5.5 år på heltid. Sedan går man AT-tjänstgöring>>, vilket tar minst 18 månader. Efter godkänd AT-tjänstgöring som ofta varar i 2 år, kan man ansöka om läkarlegitimation.

    Som legitimerad läkare, kan man börja utbilda sig till Specialistläkare>> vilket tar 5 år på heltid. Många gånger väljer läkare att arbeta som allmänna läkare på halvtid och utbilda sig till specialistläkare samtidigt (på halvtid) och i så fall tar det 10 år att bli specialistläkare.

    Sammanfattning:

    5,5 år + 1,5 år + 5 år = 12 år på högskola/universitet vid heltidsstudier.... det är det snabbaste tiden som man kan utbilda sig till Kikurg på (i alla fall i Sverige).

    Vänliga hälsningar

    Julia syv