Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Caisha!

    Det finns ingen speciell utbildning för att bli en Enhetschef. Ofta krävs erfarenhet från rätt bransch - för att kunna efter ett antal år i yrket bli aktuell för anställning som enhetschef. Rektorer/skolledare har ofta lärarexamen som grund.

    • Caisha : När man har läst beteendevetenskap kan man jobba som enhetschef på äldreboende? Vad blir man efter ? För den är bred utbildning och är intresserad att läsa utbildningen.
    • Anna : Jag kommer nu skriva ett nytt svar på din fråga.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Caisha!
    Som SYV Peter redan har svarat så finns det inte någon specifik utbildning som förbereder inför yrket Enhetschef. När man tittar på jobb-/platsannonserna om jobben som enhetschef, så brukar man se följande:

    KVALIFIKATIONER
    Du ska ha:
    • Högskoleutbildning omfattande minst 2,5 år.
    • Minst tre års erfarenhet som chef med budget och personalansvar inom respektive verksamhetsområdet.
    • Erfarenhet inom respektive verksamhetsområdena
    • Erfarenhet av att ha arbetat i en politiskt styrd organisation.
    **********************************************************************
    Om vi tar och tittar på arbetsgivarnas önskemål (se exempel - ovan), så kommer du med examen från beteendevetenskapsprogrammet (som brukar vara 3-åriga) uppfylla första "punkten" på en högskoleutbildning omfattande minst 2.5 år.
    Sedan önskar också arbetsgivarna även andra meriter: helst ska man redan ha jobbat med personalansvar och haft arbetslivserfarenhet från "respektive verksamhetsområde" vilket i fall med Enhetschef på äldreboende är "inom vård och omsorg om äldre". Finns det inga sökande som uppfyller alla krav, kan arbetsgivare anställa någon som uppfyller några eller något av kraven eller så kan arbetsgivare hitta på en annan lösning, t.ex dra tillbaka tjänsten och omorganisera verksamheten för att slippa anställa en ny enhetschef, t.ex kan man slå ihop två enheter som den "gamla" (redan verksam) chef ska vara enhetschef över.
    Skulle t.ex jag anställa enhetschefer på äldreboende så skulle jag i första hand söka efter de som har jobbat som Undersköterska eller som Sjuksköterska inom äldre omsorg. Sjuksköterska har en 3-årig högskoleutbildning. Om hen också har jobbat inom äldreomsorgen så är hen en mycket bra kandidat för anställning (är i alla fall min åsikt). Vad varje enskild arbetsgivare tycker är omöjligt att förutse. Om du vill läsa till Beteendevetare men sedan vill försöka få jobb som enhetschef inom socialomsorg eller "äldreomsorgen", så försök också skaffa dig så mycket erfarenhet av att ha jobbat inom äldreomsorgen, som möjligt - t.ex sök sommarjobb och extrajobb som vårdbiträde eller som undersköterska på äldreboende. Men om du kan tänka dig söka till sjuksköterskeprogrammet och under utbildningstiden på ssk-programmet jobba (sommarjobb och extrajobb) inom äldreboende, så bedömer jag att du får bättre chans att få jobb som Enhetschef inom socialomsorg/äldreboende eller som Sektionschef inom vården, men det kan, på förhand, inte ges några garantier (så länge det inte ges jobbgaranti, finns det riks att gå arbetslös, tyvärr, och detta oavsett vilken utbildning man har och vilka andra meriter man skaffar sig).
    Det finns annars exempel på att undersköterskorna med längre arbetslivserfarenhet kan också få anställning som Enhetschefer/Sektionschefer inom vården. Alltså, kan arbetsgivare frångå kravet på högskole-/universitetsutbildning, utan "nöja sig" med relevant arbetslivserfarenhet och erbjuda "rätt person" utbildning i form av kurser, eller uppmana honom/henne att läsa utbildning inom ledarskap. En väg att gå kan vara att skaffa sig utbildning till undersköterska, sedan helts också påbyggnadsutbildning, t.ex en yrkeshögskoleutbildning till specialistundersköterska inom geriatrik och vid sidan av läsa kurser i ledarskap, arbetsrätt, konflikthantering... och jobba inom äldreomsorgen med "ögonen öppna" efter lämpliga tjänster att söka.

    • Caisha :

      Hej jag är utbildad undersköterska och har jobbat många år inom vården. Har tänk söka nästa år socionom programmet eller beteende. Jag 13 merit poäng och vill verkligen studera Stockholm/Uppsala  finns det nån chans att komma in?

    • Mikael : Gör högskoleprovet! Försök höja ditt meritvärde! Du kan samtidigt också söka till yrkeshögskola.
    • Mikael : Fundera också på personalvetarprogrammen.