Kimia
    Hej
    Hur många år tar det att bli forskare efter Na respektive VO?.

    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    exakt hur många år det tar att bli forskare är omöjligt att svara på eftersom det beror på många olika saker, bland annat om doktorandtjänsterna kommer att utlysas eller ej. Man kanske måste vänta i länge på att ens kunna söka en doktorandtjänst - då tar det längre tid.
    Just vad det gäller skillnad mellan Na och VO - så tar det, generellt sett ett år lägre efter VO, eftersom det är ett yrkesprogram och då måste man troligtvis komplettera på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår, men det finns säkert exempel på fall, då det inte spelar någon roll, dvs tar lika lång tid.

    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare