Kimia
    Undrar hur många år det tar från det att man är behörig och söker om plats på läkarprogrammet,tills det att man blir antagen?.Så efter VO,när jag har läst kurser och är behörig att söka hur många gånger bör jag söka för att komma in?.Hur länge behöver jag jobba som undersköterska tills det blir det nästa antagningstillfälle,rättare sagt?.

    Mycket tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan,
    söka till Läkarprogrammet på högskola/universitet kan man till höstterminen och till vårterminen, dvs 2 gånger per år i hur många år som helst - tills man blir antagen eller tills man bestämmer sig för att satsa på någonting annat.
    Det finns ingen begränsning i antal gånger man får söka. Teoretiskt sett så kan man söka 2 ggr per år från det att man är behörig och livet ut - säg att man lever i 90 år och börjar söka när man är 20 år - då är det 70 år emellan och med 2 ggr per år, så blir det 140 gånger man kan söka och ännu fler om man lever längre.
    Att man någonsin kommer in - finns det ingen garanti på. Det finns många sökande som har försöka många gånger och aldrig kom in.
    Oftast söker inte man Läkarprogrammet i fall man inte har toppbetyg eller väldigt högt resultat på högskoleprovet för att man förstår att det inte är lönt, man kan söka men man kommer inte in. Man får inga "flitighetspoäng" för att man har sökt många gånger förut.
    Varje gång man söker en utbildning - är det som om man söker för första gången.

    Tills det blir nästa antagningstillfäller är det några månader: man söker till höstterminen mellan 15 mars och 15 april och till vårterminen - mellan 15 september och 15 oktober.

    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare