Kimia
    Bör man ha från vården efter VO,för att det både ska vara lättare att komma in på läkarprogrammet och för att det ska vara fördelaktigt ?.

    Mvh

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Det finns, normalt sett, inga fördelar när man söker till läkarprogrammet i fall man har arbetslivserfarenhet. Det kan dock IBLAND, i UNDANTAGSFALL - kanske, eventuellt, möjligtvis men kanske inte... öppnas möjlighet till "Alternativ antagning" och då KAN DET eventuellt bli lite lättare att komma in med arbetstivserfarenhet inom vården.

    Vid de tidigare alternativa antagningar till läkarprogrammet var det "minst 2 år på heltid inom vården" som gav möjlighet att prövas i den urvalsgruppen.

    Om det blir alternativ antagning till läkarprogrammet i framtiden vet vi inte. Om det blir, vet vi inte hur lång arbetslivserfarenhet man måste ha. All arbetslivserfarenhet är bra men den ger inte nödvändigtvis några formella fördelar vid ansökan till en högskoleutbildning.

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : Vill bara veta om det ger några informella fördelar vid ansökan?.Mvh
    • : Alltså, om ja skulle nämna någon, vore det väl att du blir van att bemöta och prata med folk och hittar ditt eget sätt att ta reda på och förstå vad en person behöver. Men dock så kommer du ju trots allt göra detta på själva programmet och på AT, så egentligen behöver du inte "lägga undan" ett eller två år för arbetslivserfarenheten. Möjligtvis kan du jobba på somrarna (du får ju redan undersköterskekompetens via VO så). Känner en som pluggar till läkare, hon kom in ett halvår efter gymnasieexamen. Hon har inte jobbat inom vården, men kände att hon blev förberedd för arbete genom att undersöka patienter på själva programmet. Men arbetslivserfarenhet är ju bra (som du redan vet) och du får lätt jobb som undersköterska på sommar så.
    • : Kolla gärna in den här videon, även om det är KI:s läkarprogram hittar du viktig info då läkarprogrammen i Sverige har stora likheter med varandra: https://www.youtube.com/watch?v=5EerrNakHck
    • : Hur kom hon in ett halvår efter gymnasieexamen?
    • : Hon gjorde så här: Satsade allt på plugget (samtidigt som hon gjorde högskoleprovet) - Hon tog lite ledigt innan hon ansökte (jag tror hon inte kom in på HT, på VT brukar antagningskrav sänkas) - Hon arbetade på cafeteria medan - Hon gjorde högskoleprovet för sista gången - Hon kom in (vet inte om det var på HP eller BI, men jag tror det var BI).
    • : Hon gick Naturvetenskapsprogrammet - Inriktning Naturvetenskap
    Läs alla kommentarer