Thorsten
    Hej! Jag vill konkret fråga hur många B-betyg jag kan få och ändå komma in på läkarlinjen. Jag har läst i tidigare trådar att man behöver A i alla ämnen, vilket inte verkar stämma.

    Om jag får Exempelvis 4-5 B borde inte det resultera i ett snittvärde på ca 22,00 (om jag får full merit)? Betyder inte det att man med största sannolikhet kommer in på läkarlinjen? På t.ex vårintagen 2020 kunde man komma in med 21,00 på flera platser i Sverige.

    Är det någon skillnad vilka ämnen man får B? Vilka ämnen väger tyngst?
    Bästa hälsningar,
    //Thorsten
    • Julia : Du skriver 4-5 B, men om det är t.ex fysik1a och teknik1 som är 3 gånger så stora kurser som psykologi-kurser och religion1, då blir det ju 3 ggr så stor skillnad. Det är inte antal "B" som kommer spela roll utan antal gymnasiala poäng som är betygsatta med ett visst betyg. Fysik1a och Teknik1 väger tillsammans 300 poäng (det är som 3 st. andra "normalstora" kurser á 100p eller som 6 stycken kurser: Psykologi-kurserna (3 kurser), Filosofi-(2 kurser) och Religionskunskap1 eller 2.
    • : Okej, jag förstår! Om man får 4-5 b i 100-poängs kurser (alltså typ 21,5-22 i slutmerit) finns det fortfarande hyfsade chanser?
    • Julia : Man kan inte på förhand veta hur det blir vid nästa antagningsomgång. Olika saker påverkar: om det blir ändring i antal studieplatser; om yrket blir mer eller mindre populär och om det är fler eller färre som söker och vilka meriter de som söker har "med sig".

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Thorsten,
    de kurser som väger tyngre är de som är större (volymmässigt). T.ex är teknik1 och fysik1a är exempel på större kurser; de är på 150 poäng. De flesta gymnasiala kurser är på 100p. Finns också några kurser som är på 50 poäng. Fysik1a väger alltså 3 ggr mer än en 50p.kurs t.ex Religionskunskap 1.
    ***
    Antagningsgränserna för antagning till utbildningar kan åka upp och ner. Finns inte någon garanti på att ens med högsta möjliga meritvärde (22.5) komma in. Om antal sökande som har 22.5 i meritvärde blir fler än antal utbildningsplatser, då måste man göra urval antingen på HP-resultat och till slut kanske också lotta ut platserna.

    När ett högskoleprogram börjar på våren, brukar det bli något lättare att komma in (då färre söker). Finns dock tyvärr inte någon garanti på hur det blir i framtiden. Vi kan inte heller garantera att vårintag kommer även fortsättningsvis finnas till läkarprogrammet. Förändringar i utbildningsutbudet är rätt vanliga. Man kan inte på förhand veta säkert var och när en viss utbildning ska erbjudas (på fler års framförhållning). Söker man till start på hösten fastställs utbildningsutbud till mitten på mars samma år; söker man till nästkommande vår, fastställs utbildningsutbud till mitten av september, när anmälningsperiod börjar.
    Vi rekommenderar att göra högskoleprovet och att söka till de olika orter. Givetvis bör man försöka få så höga betyg man kan i alla gymnasiala kurser man läser (förutom gymnasiearbete, där man man endast kan få E, ej högre, men det betyget räknas inte in; dock är det helt nödvändigt att få E i GA för att kunna få ut Examensbevis och med det också högskolebehörighet).

    • : Det jag ville komma till är huruvida stora chanser jag har att komma in, om jag får ett fåtal b-betyg?
    • Julia :

      det går inte att svara på, tyvärr. Ju högre meritvärde man har, desto större chans att komma in men inte ens högsta meritvärde, 22.5, kan garantera att komma in. Läs gärna mitt svar ovan, där jag förklarar varför det kan bli så att man ej kommer in med 22.5 i meritvärde.
      Gör högskoleprovet. Se också om AU kommer erbjudas när det blir dags för dig att söka. OBS! AU kräver ofta att man gjort ansökan tidigare och att man gjort högskoleprovet senast terminen innan man gör ansökan, alltså om man söker till höstterminen ska man ha gjort högskoleprovet under höstterminen året innan. Om AU läs på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola