Kimia
    För att få 1,5 eller högre på Hp.

    Mvh
    • : Hej! Det beror helt på hur de s.k. normeringstabellerna ser ut. Dessa kommer 4 veckor efter provet, och där kan man få reda på hur mycket en viss poäng motsvarar i normeringen. Om du kollar på förra höstens normering skulle du behöva 60-62 och 61-63 på kvantitativ resp. kvantitativ del. Så egentligen är det omöjligt att få ett exakt svar i förväg. Det jag rekommenderar är att göra ditt bästa och se hur långt det räcker. Du kommer få en uppfattning av hur provet är uppbyggd + vad dina svagheter är. Därefter övar du på dina svagheter och fortsätter. Du kan alt. läsa kurser på komvux för att höja meritvärdet.
    • Julia : En mycket bra kommentar! Tack Brendan för hjälpen!
    • : Ingen orsak, bara roligt att hjälpa till :)! Med vänlig hälsning,

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!
    Det högskoleprovet som ägde rum nyss, den 28 mars 2015 - innehöll 160 frågor. För att få 1,5 på HP är det circa 75% av svaren som behöver vara de rätta svar, alltså circa 120 rätta svar av 160 frågor - på ett ungefär.
    Jag ger här en mycket "förenklad" version för att inte ge mig in i detaljerna som ändå inte kommer att vara till någon praktisk hjälp för dig.
    Just i vilka delar av provet de rätta och felaktiga svar "sitter", spelar ingen roll. Alla delar på högskoleprovet räknas ihop.

    Mvh
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare