Steiner
    Jag går i mitt sista år nu och har 9 F och undar om hur många F det går att fixa innan året går slut, och om ni inte vet hur mycket kan ni iallafal ge en gissning?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, med 9 st. F-betyg kommer du inte kunna uppnå kraven för examensbevis. Du kommer få ut studiebevis som inte ger grundläggande behörighet.
    Vad du menar med "fixa" F, förstår jag inte riktigt.
    Eleven som fick F betyget när hen läste på gymnasiet har rätt att göra prövning innan hen går ut år3. Tidpunkt för prövningen är det skolan som bestämmer, inte eleven. Om eleven skaffar sig kunskaper som räcker till att få godkända betyg, gör prövningar och får med det godkända betyg, så är det inget som säger att hen inte kan få godkända betyg i alla de 9 kurser i vilka hen tidigare fick F i.