Elin

    Hej! Jag undrar hur många gånger man får plugga på högskola. Jag vill läsa till förskolelärare, om jag läser klart det programmet och blir examinerad osv, helt färdig. Men sen efter något år på förskola ångrar mig och känner att jag vill läsa till exempelvis lärare, kan jag då söka till högskola igen? Eller hur gör man då? Känns ganska konstigt att nästan behöva vara helt bestämd på vad man vill bli när man börjar plugga, man vet ju inte förens man provat fullt ut.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elin,
    Det finns ingen begränsning på antal utbildningar eller studierår eller terminer på högskolenivå för en och samma person. Du kan därför söka och om du kommer in, läsa flera olika högskoleutbildningar en efter varandra. Problemet blir då ofta Ekonomi under studietiden. Antal studiemedelsveckor som man får från CSN är begränsat till max 6 läsår på eftergymnasial nivå. Om du under förskollärarprogrammet, som går på 3,5 år på heltid, tar studiemedel, då tar du endast 2,5 år kvar att ta av... vad gäller studiemedel.
    Vidare är det också så att man lever som en "fattig student" för att studiemedel ger ju inte så mycket pengar; ibland räcker det inte ens till bostad och mat; och under tiden man läser jobbar man inte, i alla fall inte på heltid med hyfsad lön, så livslönen minskar.
    Att det kan vara svårt att i unga år bestämma sig för ett yrke kan jag hålla med dig.
    Det du kan göra är att få reda på så mycket som möjligt om yrket på förhand. Försök få jobb som barnskötare på en förskola där du kommer jobba tillsammans med förskollärare och ha en närmare titt på deras arbetsuppgifter och arbetsvillkor. Eller i alla fall försök prata med flera förskollärare och fråga om deras arbetsvillkor och upplevelser av arbetsplatserna och arbetsuppgifterna.

    Liselotte
    • Elin : Går de på något sätt läsa ”upp” typ till o bli lärare F-3 sen efter om man vill jobba med äldre barn senare? Eller måste man göra om allt alltså gå högskole utbildning F-3?
    • Milla : Reglerna och innehåll i utbildningar kan ändras över tid. Förskollärarprogrammet går på 3,5 år. Och det är ganska långt tid... För övrigt är det också så att när det är lärarbrist får även obehöriga jobba på skolorna. Skolverkets avdelning för förskollärar- och lärarlegitimationer kan också ibland göra undantag vid utökning av en tidigare legitimation. Men som direkt svar på din fråga, så är kursinnehåll i förskollärarprogrammet och i F-3-lärarprogrammet ganska olika, så jag tror inte mycket blir tillgodoräknat och man får nog i princip läsa en till utbildning mer eller mindre i sin helhet.