elev
    Hej!

    Jag undrar hur många gånger kan man läsa svenska som andra språk grundläggande och på gymnasienivå om man inte klarar första gångerna? Visst är det även så att om en kurs är på 10 veckor så läser man kursen på 10 veckor och alla gör provet sista dagarna tillsammans, alltså kan man inte göra provet tidigare om man visar sig vara duktig?

    En annan fråga om man bara vill läsa engelska på KOMVUX är behörighetskravet fortfarande densamma? Det vill säga att man måste ha godkänt i SFI D eller räcker det med tillräckliga kunskaper i svenska?

    En annan fråga, är man medborgare utanför EU och EES, så har jag sett att man får betala om man vill studera på universitet. Finns det undantag att inte betala eller andra vägar att gå?

    Alla frågor gäller SFI elever.

    Tack på för hand!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Amina,

    det är några viktiga principer som är bra att känna till:

     - i Sveirge är Grundskola en obligatorisk skola, men gymnasiet är inte obligatoriskt att läsa på;

    - i Vuxenutbildningsförordningen står det att "personer med kort tidigare utbildningsbakgrund" har företräde till studieplatser;

    - pedagogisk bedömning får göras om personen som söker en studieplats har Förutsättningar att klara av kursen/kurspaket och om förutsättningar fattas, kan man bli nekad en studieplats;

    *****

    Utifrån de principer (ovan) blir det så här: Komvux i varje kommun har begränsad budget. Utbildningsplatser t o m "grundskolekompetens" (och för vuxna är det svenska/svenska som andraspråk, engelska och matematik motsvarande godkänt betyg från vårterminen i åk9 på grundskolan) bör beredas (men det är specificerat inom vilken tidsintervall). De som saknar grundskolekompetens och vill läsa på grundskolenivå kommer att få plats /dessutom har man rätt att läsa på grundskolenivå i vilken kommun som helst, behöver inte vara just i den kommunen där man är folkbokförd/ - men det är oklart hur snabbt studieplats får beredas.

    Om man har läst en viss kurs och misslyckats med den kursen, kan komvux göra en pedagogisk bedömning att förutsättningar saknas /det kan vara inlärningssvårigheter, sociala situationen, hälsa mm - som står i vägen/ men om man inte tillfälligt eller permanent saknar förutsättnignar att klara av en viss kurs/kurspaket (utbildning) med godkänt resultat kan komvux neka plats.

    Allmänt gäller att för att läsa med undervisningsspråk SVENSKA behöver man ha kunskaper som gör att man kan lyckas med sina studier - eftersom läraren förklarar på svenska och läroböcker är på svenska och även om man läser Engelska, då ingår det en hel del Översättningsövningar (och då översätter man mellan svenska och engelska - och hur ska man göra det om man inte kan något av de språken tillräckligt bra? ).

    ***

    Angående längd på kurserna. På gymnasienivå är det fastställt hur många undervisningstimmar som ingår i varje kurs.

    På grundskolenivå får lärare göra bedömning att vissa studerande behöver längre tid /ofta pga tidigare mycket kort utbildningsbakgrund/ för att uppnå grundskolekompetens.

    På gymnasienivå är det mycket striktare /om man inte hinner bli klar inom den tiden som man ska bli klar inom, då kanske man inte får mer tid eller flera chanser - därför att gymnasiet är inte obligatoriskt att läsa på;/. Kan man inte få godkända betyg på högre nivå än grundskola, anses det bättre att man söker jobb i stället för att göra många misslyckade försök att läsa på gymnasienivå.

    ***

    Vad Komvux får eller inte får göra har personal på komvux oftast mycket bra koll på och de gör extremt sällan det som de inte får göra, är vår erfarenhet. Är man missnöjd med hur komvux agerar, är det bra att börja med att Ställa frågor: "Varför gör ni så? Kan man önska sig... det här och det där?" och nästan alltid går det att komma överens: det är ingen som vinner på att gå in i onödiga konflikter.

    Vi kan varmt rekommendera att prata med Kurator som finns på komvux-skolorna eller kan tillkallas vid behov. Hjälper inte det, kan man boka tid för att prata med komvux-rektor. Hjälper inte det, går man uppåt till Vuxenutbildningsförvaltningen. Man kan gå hela vägen till kommun-direktören, om man känner att man har rättigheter som inte blir tillgodosedda. I kommunerna finns det också "kommun-jurister", som definitivt har stenkoll på reglerna. Be att få prata med en kommunjurist och ge om förklaring för varför komvux i den aktuella kommunen gjorde "si eller så".

    ***

    Ang. avgifter inom högskola/universitet i Sverige: info finns på https://antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Anmalnings--och-studieavgifter och Undantag för dem som inte är medborgare finns det flera punkter på, som alla finns med på länken ovan.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Återkom gärna om ngt. fortfarande är oklart.

    Hälsningar

    Peter syv

    -