Sofia
    Hej!
    Jag har precis gått ut åk 2 och studerar naturvetenskap inriktning natur.

    Min skola erbjuder ett obegränsat antal utökade kurser och därför har jag valt många kurser. Jag har redan läst bild, bild och form 1b, moderna språk 3, moderna språk 4, modersmål 1 och modersmål 2. Jag har även börjat med idrott 2. I trean kommer jag läsa bioteknik, psykologi 1, psykologi 2, engelska 7 och matte 5 som utökat.

    Det har gått bättre för mig i många av dessa valda kurser än vad det gick i svenska 1 och 2 och därför undrar jag om det är möjligt att ha med fler än 2500 poäng när man beräknar sitt meritvärde. Det hade nämligen höjt mitt meritvärde. Hur många poäng får man isåfall ha med i sitt meritvärde, utöver de obligatoriska kurserna för gymnasiet, programmet och programminriktningen?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,

    det finns inte någon fastställd gräns på hur många poäng som kan räknas in i meritvärdet...

    så här är det:
    på varje gymnasieprogram måste en viss "programstruktur" följas... alla kurser som finns inom Gymnasie-och Programgemensamma ämnen + alla kurser inom en av inriktningar är obligatoriska och måste vara "vanliga kurser", ej U-kurser (alltså får inte vara Utökade, extra-kurser).. svenska 1, 2 och 3 på alla högskoleförberedande gymnasieprogram är vanliga, ej U-kurser, t.ex.

    Du får gärna kika på Program/NA >>> -längst ner där kan du se vilka kurser som måste ingå i Examensbevis som Vanliga,ej U-kurser.

    Sedan är det så att man kan ha många U-kurser i sitt examensbevis, men betyg i u-kurser räknas in endast i 2 fall: om kursen krävs för Särskild behörighet eller om den ger Meritpoäng; andra U-kurser räknas inte in,när mansöker till högskoleutbildningar.
    Det är ju ändå inte "bortkastat" att ha läst U-kurer, givetvis... för att Kunskaperna, de har man ju + att man i framtiden kan även (på olika sätt) använda de betygen... ex. ser det bra ut i CV,när man söker jobb.

    Vilka kurser som i examensbeviset blir markerade med U/utökad kurs/ bestämmer inte eleven, utan det framgår av elevens studieplan, där det innan en kurs påbörjas - bör framgå att den kommer att läsas som U-kurs.

    Vänligen

    Julia syv