Josephine
    Hej!

    Nu är det jag igen.. Men jag bara undrar om detta med förstahandsval, andrahandsval, tredjehandsval .. osv. vid gymnasieval.

    Hur många val får man egentligen ha? Kan man välja hur många som helst eller är det ett max antal val som tex. 3. För jag har många gymnasium jag gillar och om man inte kommer in på första så är det ju ändå bra att ha många backup-plans så att säga, speciellt om man siktar högt.

    Jag tycker fem låter rimligt, Skulle vilja ha ett femtehandsval också. Är det möjligt? Att jag alltså väljer 1,2,3,4,5.

    Jag är helt förvirrad.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, ja! Du kan ha hur många alternativ i ditt gymnasieval som helst. Så vitt vi vet finns det ingen formell begränsning i antal tillåtna alternativ. Bra att ha många alternativ! Det ger fler chanser att komma in på en skola där du vill läsa, och man kan bli kallad från reserv till sina högre prioriterade alternativ och har man flera alternativ, då ökar man sina chanser! Ang.tips på skolorna i Gbg som har SA, återkommer jag ikväll. Råder dig skapa inloggning på www.gymnasieguiden.se, om du vill få mycket info och bra hjälp i ditt gymnasieval. Titta in här ikväll, svar på din andra fråga finns här då! Vi hörs ! Med vänlig hälsning, Mikael syv