Erik
    Har hört att man måste söka till minst 15 gymnasium. Undrar hur många det är?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,
    det är frivilligt att söka till gymnasiet; så man behöver egentligen inte söka alls. Om elevens vårdnadshavare är OK med att hen inte söker till gymnasiet, så är det så...

    Det finns inte några exakta siffror (antal) - utan om man vill komma in på gymnasiet, är det bra att i sin ansökan lägga in alla de skolorna som man kan tänka sig gå på; i första hand - givetvis lägga in det alternativet som man helst vill söka till.

    Angående ett "fast antal" alternativ, kanske du "blandar ihop" med högskola/universitet, där det förut var max 20 st. och nu är max 12 alternativ som man kan söka till men det handlar, som sagt Högskolor/Universitet och ansökningssida www.antagning.se

    Angående gymnasieval
    Sök alla de alternativen som du kan tänka dig kunna "leva med". Ett visst (fast) antal alternativ finns inte.

    Lycka till!
    ANNA