Jacqueline

    Hur många HP-poäng krävs för att komma in i HP-urvalet? Finns det något minimum för att komma in i HP-urvalet vid en ansökan och intag? Är till exempel 0.1 hp för litet, eller är det tillräckligt för att vara med i urvalet? Jag vet att den högsta poängen är 2.0 hp, och att 0.1 hp är det minsta möjliga (eller 0.0 egentligen).

    • Ludmila : Det förekommer att vissa högskoleutbildningar sätter upp minimigräns i HP-urvalet. Alla gör inte det, endast vissa och det kan också ändras från en antagningsomgång till nästa. Du måste därför höra med det lärosäte dit du söker om de kommer sätta upp en HP-gräns.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jacqueline!
    man konkurrerar om en studieplats och det (på förhand) inte är möjligt att säga vilket resultat på högskoleprovet som kommer ge studieplats. Det är fördelaktigt att konkurrera i flera olika urvalsgrupper samtidigt, för att i varje urvalsgrupp har man en ny chans att komma in.
    Det är Antagning.se som administrerar kring antagning till svenska högskoleutbildningar; du kan ringa dem på tel.nr 0771-550720 (tel.tid kl.9-16 på vardagar).
    Om detaljer kring antagning till ett specifikt lärosäte (högskola eller universitet) kan man kontakta antagningsgruppen på det aktuella lärosäte. Antagning.se kan oftast uppge kontaktuppgifter till antagningsgrupperna, men annars kan man gå via lärosätets växel och där få information om när man kan nå antagningsgruppen per telefon och vilken e-post som antagningsgruppen på det lärosäte har.
    Hänvisning/lästips:
    om platsurval-HP antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/platsfordelning-och-urval/hogskoleprovet

    Hej igen,
    vi fick idag (31 maj 2021) svar från UHR:
    "Svar angående om högskolor/universitet får sätta en spärr på lägst poäng på högskoleprovet för att komma in på en utbildning

    Det får INTE högskolor och universitet som är statliga göra.

    Däremot kan högskolor och universitet som inte är statliga göra detta, t.ex Jönköpings University som är en icke statlig högskola. De har en spärr på högskoleresultatet på 0,8p. Det vill säga du måste ha minst 0,8 poäng på HP för att få delta i deras urvalsgrupp för högskoleprovsresultat.

    ang.Vad som händer om det inte finns tillräckligt många sökande i urvalsgruppen för högskoleprov om ett lärosäte som Jönköping har en spärr och inte fyller sina plaster i urvalsgruppen, och det kan även hända andra lärosäten att de inte har tillräckligt många sökande i HP-urvalsgruppen och då kan platserna fördelas till andra urvalsgrupper.

    Samma sak gäller om inte tillräckligt många sökande finns i en betygsgrupp så kan plaster gå över till högskolegruppen.

    Eftersom det är ett så fåtal lärosäten som inte är statliga så har de som ansvarar för antagning.se valt att inte ge detaljinformation om hur varje enskilt lärosäte av dessa skolor gör i sin antagning. Det informationsansvaret ligger på de enskilda icke statliga lärosätena.

    Vänliga hälsningar
    Antagningshandläggare
    Universitets och högskolerådet UHR
    www.uhr.se

    • : Tack för svaret! Men skulle det vara möjligt att 0.1 hp kan konkurrera om en studieplats? Jag är bara nyfiken, i och med att en tredjedel ska tas ur den urvalsgruppen.
    • Julia :

      Undrar du om ett lärosäte får minska antal platser till färre en 1/3 del om det finns få eller inga sökande med höga HP-resultat, t.ex om någon "minimigräns" skulle införas på att t.ex ingen med lägre HP-resultat än 0.4 eller 0.5 skulle få komma in?

    • : Nej, jag vet inte riktigt... Tänkte mer om det är värt att göra HP, även om man känner att resultatet inte kommer bli särskilt högt. Jag tänker också om betygsgruppen fyller alla platser, eller måste ett lärosäte titta i HP-urvalsgruppen?
    • Julia :

      Vi fick nu svar från Universitets- och högskolerådet som lyder: "Vissa högskolor som Handelshögskolan, Chalmers eller Jönköping kan bestämma dessa regler själva, då de är fristående högskolor. Varför man inte kan säga vilken nivå på högskoleprovet som kommer att göra att man blir antagen beror ju helt på vad de som söker har för högskoleprovsresultat. Om det finns utbildningar som praktiserar miniminivå kan jag inte svara på utan det får man höra med högskolorna eller så framgår det av den utbildning man söker." - så här svarar idag (27 maj 2021) en Antagningshandläggare på Avdelningen för antagning och studentstöd på Universitets- och högskolerådet (UHR).
      Vi som svarar här på FRåGA SYV tycker att alla som vill komma in på en svensk högskoleutbildning "vinner på" att göra högskoleprovet. Det finns inga nackdelar i att göra HP (det kostar anmälningsavgift + att man lägger en hel dag på att genomföra provet), men sedan kan man få en stor fördel om man kommer in på sin högskoleutbildning just i HP-urvalet! Så, mitt råd är att göra högskoleprovet, även om man känner att resultatet inte blir så högt. Det går också att träna inför högskoleprovet. Sedan, om man läser mycket på svenska och engelska är det också bra träning inför högskoleprovet!

    Läs alla kommentarer