S
    Hej!
    Jag ska göra mitt I-val snart, och jag undrade hur det fungerar med I-val nu när jag redan läser moderna språk 3 i ettan? Kan jag fortfarande välja 2 kurser, eller kan jag nu bara välja en?
    • Anna : Vilket program och inriktning går du?
    • S : Estet, bild o form
    • Anna : I din utbildning ingår inte moderna språk som obligatoriska men får läsas bland annat som programfördjupning. Se svar från Liselotte, nedan.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej S,
    på Estetiska programmet läser man moderna språk som valbara kurser. Upp till fem kurser i ämnet moderna språk får läsas som programfördjupning på ES; det kan du se i programplanen för ES. Inom vilken kategori din kurs i moderna språk som du nämner i din fråga kommer ingå i ditt examensbevis vet inte jag eller ngn annan än personal på din skola; du borde kunna i din individuella studieplan se vilka kurser som ingår och inom vilka kategorier.
    Ofta, men inte alltid, läser eleverna 100p.inom individuellt val under årskurs 2 och ännu 100p. - under årskurs 3, men även andra upplägg kan förekomma. Dessutom är det också förekommande att eleven får enligt rektors beslut läsa Utökat program, alltså läsa fler kurser än, normalt sett, ingår i programmet. Fråga SYV på din skola om hur ditt individuella upplägg av studier ser ut (om du inte kan se det i din individuella studieplan).

    Liselotte