Jelena
    Hej,
    som rubriken lyder är min fråga Hur många inriktningar finns det att välja på - på gymnasiet i Sverige?
    Tacksam för ett snabbt och utförligt svar.
    Tack på förhand!
    J. :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Jelena,

    Med "inriktningar" tror jag du menar inriktningar på de NATIONELLA gymnasiePROGRAMMEN. IM, Introduktionsprogrammen är inte nationella program; de är tänkta för obehöriga till gymnasiets nationella program. Sedan finns det också Riksrekryterande program med egna examensmål - ska man räkna in de också när man räknar "inriktningar"? eller inte? :)

    Och hur gör man med IB? Det internationella programmet? Det har också 2 varianter - IB-diploma, https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IB  och "yrkesvariant" på IB som heter Career-related Programme som finns idag (juni 2022) endast på tre gymnasieskolor i Sverige: Sigtunaskolan-humanistiska-laroverket,  Carlforsska-gymnasiet och Malmö-borgarskola.
    ****
    Vad gäller de nationella gymnasieprogram så finns det några som inte har några inriktningar. De flesta har flera inriktningar.
    De programmen som inte har några inriktningar är VO, FS och HT.
    NB är ett program med flest nationella inriktningar: Naturturism, Djurvård, Trädgård, Skogsbruk, Lantbruk och Hästhållning.
    Om nationella inriktningar på de övriga gymnasieprogrammen var god se Gymnasieguiden.se/gymnasieprogram