Linnéa
    Hej! Jag har kommit in på ett program på 180hp, det var dock mitt lägst prioriterade alternativ. Jag undrar om jag kan stå reserv på 3 st program på alla 180hp som jag prioriterat ovan, samtidigt som jag tackar ja till det jag kommit in på?

    Jag kan inte läsa mig till svaret för jag tycker allt är extremt luddigt, och just nu vågar jag inte svara på något då jag är rädd för att trycka på något jag inte sedan kan ångra.

    Mvh Linnéa

    1 Svar

    Hej Linnéa!

    Du kan tacka ja till dina utbildningarna och ändå ha en möjlighet att komma in på ett högre rangordnat val. Ifall du har tackat ja till flera, och sedan blir antagen till ett högre rangordnat val i andra urvalet, så kommer du att strykas från ditt senare val och endast bli antagen till förstahandsvalet.

    Om du blivit antagen till 45 högskolepoäng (hp) kan du stå som reserv till maximalt 165 hp. En termins heltidsstudier räknas alltså som 30 hp och halvtidsstudier som 15 hp. Utgångspunkten är att du kan läsa mer än heltid på en termin.
    Här kan du läsa mer antagningen: https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Hall-koll-hela-perioden/Tacka-ja-eller-nej/Maxgrans-for-svar/

    Hoppas att svaret gjorde det lite tydligare för dig.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV