Sadaq
    Hej! Jag undrar hur många kurser man får läsa i gymnasiet? Jag går i åk3 och läste franska i ettan och modersmål 1 i tvåaan. Har Fysik 2 och Engelska 7 som programfördjupning. Jag vill läsa modersmål 2 i trean nu, är det möjligt?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    hej Sadaq!Det är 2500 poäng fördelade på tre år, som man, normalt sett, läser på gymnasiet.
    Då har man rätt att ta ut gymnasieexamen och skolorna är ej skyldiga erbjuda läsa fler poäng än just 2500 p.

    Den frågan som du ställer här nu hänvisar jag till SYV på din skola.
    Det är möjligt att du får läsa utökad kurs men det är inte en rättighet utan du får fråga och hoppas på ett positivt svar.

    Det är dock inte enbart positivt att läsa mer än 2500 poäng. Fler kurser innebär att du får läsa mer och anstränga dig mer och har mindre "krut" för varje enskild kurs, vilket ofta påverkar betygen negativt.

    Det är givetvis bra att kunna mer och att bli bättre på sitt modersmål är bra, men, som sagt, du får inte några formella fördelar (inga extra konkurrensfördelar i alla fall) vid ansökan till en eftergymnasial utbildning.

    Boka tid hos SYV på din skola och gå igenom din studieplan.
    Är det så att din plan inkluderar 2500 poäng, kan skola säga Nej till ännu en kurs.

    Hoppas mitt svar hjälper dig!
    Hälsningar
    Mikael SYV