Hej Michelle!
    På din skola erbjuds det på SA inr Beteendevetenskap. På den inriktningen väljer man 300 poäng inom Programfördjupningen. Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf
    Dessutom väljer alla elever på ALLA PROGRAM 200 poäng - inom individuellt val.
    Det blir för dig sammanlagt 500 poäng valbara kurser - under tre år på gymnasiet.

    De flesta av gymnasialakurser är på 100 poäng men det finns kurser som är på 50 poäng och på 150 poäng och t o m några få som är på 200 poäng. Där är, alltså, inte ANTAL KURSER utan antal POÄNG som du väljer.

    T.ex. om en elev väljer kurs "Bild", som är på 100 poäng
    och en annan elev väljer kursen "Bild och form 1a1" som är på 50 poäng - då har den andra eleven möjlighet att även välja en till 50 poängskurs, t.ex. "Psykologi 2a".

    Exakt hur de "valbara poängen" är förlagda på olika årskurser - kan vara olika på olika skolor (även om man läser samma utbildning, dvs samma program och inriktning).

    Du skriver om att det är klart man måste orka med att läsa de kurser man väljer och det är alldeles sant. Men, dessutom, så begränsas man av andra faktorer också: schemat måste "gå ihop" och lärarkapacitet måste finnas (man kan t.ex. inte läsa ett språk om inte lärare som kan undervisa i det språket, finns anställd på skolan).

    Därför löses det på så sätt att varje skola erbjuder EN LISTA av kurser från vilka det är möjligt att välja kurser till åk2 och till åk3 - och det är olika listor för olika program och inriktningar. Givetvis kan man ÖNSKA läsa en extra kurs, som inte finns på listan, men det är inte säkert det går att ordna (pga praktiska omständigheter).

    Om du inte fick en lista på valbara kurser till åk2 ännu, fråga efter den på din skola (i första hand SYV men även din klasslärare/mentor har kanske den listan).
    Hur de valbara poängen fördelas mellan åk2 och åk3 - bestäms också på skolan lokalt. Min gissning skulle vara att ni får välja 200 poäng under åk2 och 300 poäng under åk3.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA