Hejsan,

    det är endast om man läser mer än 2500 poäng på gymnasiet som man kan ha Utökade kurser. 2500 poäng är det obligatoriskt att läsa för att uppfylla kraven för gymnasieexamen. Om man läser fler poäng, t.ex 2550 poäng, då blir en 50 poängskurs U-kurs. Om man läser 2600 poäng, då blir en 100 poängskurs eller två 50 poängskurser U-kurser.

    Om man läser 2700 poäng, då blir 200 poäng U-kurser, dvs de "överstigande", de som är mer (utöver) än 2500 poäng.

    Det finns inte någon övre gräns på hur många kurser en elev kan läsa på gymnasiet. Det finns exempel på när elever har nästan 4000 poäng i Examensbeviset och då blir alla de poängen som överstiger 2500 poäng, markerade som U-kurser.

    Varför vissa elever har så väldigt mycket utökat, finns det två huvudsakliga orsaker:

    - en elev som har bytt program (och kanske flera gånger) och har läst på gymnaiset i fyra, fem eller t o m sex år (sammanlagt);

    eller

    - en mycket duktig elev som har mycket lätt för skolan och vill och hinner läsa mycket mer än "bara heltid" - men det är rektor som beviljar att läsa U-kurser. Eleven får inte på egen hand bestämma att läsa U-kurser.

    Sammanfattning: det finns inte någon formell begränsning i antal poäng som kan kan ingå i Examensbevis. Rektor beslutar om att låta elever läsa U-kurser.

    Bästa hälsningar

    ANNA