Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    en gymnasial kurs ger inte hp, högskolepoäng, utan den ger gymnasiala poäng. Om du menar omfattning i volym eller studietid som man lägger ner på kursen, då motsvarar 50 p gymnasial kurs studier på heltid i 2,5 veckor. Två stycken 50p gymnasiala kurser motsvarar tillsammans fem veckors studier på heltid.
    På en termin på heltid läser man 30 hp. Du behöver minst 22 hp, uppger du. En tanke är att se om det går att komma in på högskolenivå på sommarkurser, t.ex en kurs på 15 hp och en på 7,5, som blir sammanlagt 22,5 hp.
    ang. Om CSN godtar att du läser gymnasiala kurser och inte på högskolenivå , måste du kolla med CSN men volymmässigt skulle sex stycken 50poängs gymnasiala kurser motsvara den studietiden som det tar att läsa 22,5 hp.
    Info på csn.se/fragor-och-svar/hur-manga-poang-maste-jag-klara-for-att-fortsatta-fa-studiemedel/om-studieresultaten-inte-racker är ganska allmän och behöver tolkas. Tolkningsföreträde är det i detta fallet CSN som har, så det är därför bäst att fråga CSN och agera utifrån deras svar.