Michelle
    Hej, jag går i inriktningen samveteenskap.
    Jag har som första handsval på valenkäten valt att SPARA mina 100 P till åk 3, då jag jag ska välja matematik 3b.
    Som RESERVVAL har jag valt kommunikation (som är 100 P) som jag vill läsa i åk 2. Kommer det bli så eller måste jag lägga till fler kurser i mina reservval? Eller ska jag byta plats på kommunikation kursen och välja den som mitt förstahandsval istället?
    Och undrar också om psykologi 1 ingår i min inriktning som jag går i?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Michelle,
    Psykologi 1 ingår i de programgemensamma karaktärsämnen, som alla elever på SA läser, oavsett inriktning.
    I inriktningen Samhällsvetenskap ingår följande kurser:
    Religionskunskap 2 (50 poäng)
    och de övriga kurser á 100 poäng
    Geografi 1
    Historia 2a
    Samhällskunskap 2 och 3

    Vilken eller vilka kurser du bör välja i första hand beror på vad du vill eller behöver läsa för behörighet till vidare utbildning, för Meritpoäng eller för att du gillar vissa ämnen och vill läsa mer inom just de ämnena.
    I första hand väljer du den/dem kurserna som vi helst vill läsa
    och andra hands alternativ är det som du kan tänka dig läsa i fall det inte blir möjligt att läsa det, som du helst vill.
    Det kan man jämföra med ditt gymnasieval, som du gjorde i åk9. Jag vet inte om du då hade ett eller flera alternativ i ditt gymnasieval men det funkar på samma sätt: i första hand väljer man det som man helst önskar.
    Din skola kommer att försöka se till att du och alla andra elever får sina första hands val - så långt det bara är möjligt. Om det finns plats på blanketten, notera att de kurser du väljer behöver du för behörighet till högre studier /det är en mycket bra anledning till att bli högst prioriterad/.

    Om du är osäker om hur man fyller i valblankett, är det bäst du samråder med SYV på skolan. De valblanketterna är inte likadana i alla skolor. Vissa skolor har inga blanketter, man fyller t.ex. in på intranätet eller muntligt uppger till sin klasslärare/mentor alt. till SYV - vad man vill läsa. Så - det är omöjligt för mig att svara på exakt hur du bör fylla i just den blankett som ni har på just din skola.

    Önskar dig allt väl & återkom om du tror vi på Fragasyv.se kan hjälpa dig mer.
    MVH Liselotte SYV

    Liselotte