Alice
    Hej!
    Jag har varit sjuk väldigt mycket under höstterminen, och jag är orolig för att jag kommer bli underkänd i något/några ämnen på grund av detta. Så min fråga är alltså; Hur många lektioner måste man ha missat för att bli underkänd??

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Alice,
    det finns inte några generella bestämmelser om antal lektioner som en gymnasieelev måste närvara på för att få ett visst betyg. Det är kUNSKAPER som läraren mäter på olika sätt - på lektionerna, på delproven och på ett slutprov i kurserna.
    Om du har tillräckliga kunskaper, kommer du att få godkända betyg. Du var frånvarande pga sjukdom och inte skolk.
    Om du inte har tillräckliga kunskaper pga du var sjuk och inte kunnat gå på lektionerna och kanske inte heller kunnat läsa hemma under tiden du var sjuk, då kommer du tyvärr kanske att få F i någon eller några kurser.
    Oavsett frånvaroorsak så är det kunskaper & färdigheter som eleven måste ha för att få godkända betyg.

    Jag råder dig prata med kurator på din skola. I fall du var frånvarande från skolan väldigt mycket, kanske du behöver gå om ett år eller så kanske kan skolan erbjuda dig någon form av extra hjälp - handledning av lärarna i några timmar för att hjälpa dig att läsa ikapp. Du kan diskutera detta även med din klasslärare (mentor) och med ämneslärarna samt med rektor på ditt program. Det är alltid rektor som är ytterst ansvarig och kan besluta om att sätta in extra resurser för att hjälpa dig att nå den kunskapsnivå som krävs för godkända betyg.
    I fall du själv tycker att du har missat så mycket att det blir svårt att läsa ikapp, kanske en annan lösning behöver diskuteras: t.ex. att du just nu byter till Individuellt alternativ och läser så gott du kan och kanske kombinerar studier med en del praktik också och så går du om ett år från nästa höst.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig.
    Önskar att det löser sig för din del på det bästa sättet!
    Mvh Liselotte SYV
    Liselotte