Chanelle
    Jag ska söka gymnasium om ca 2 månader och ska söka till möckelngymnasiumet I Karlskoga. Just nu har jag ca 237,5 i meritpoäng, men hur mycket behöver man egentligen ha för att komma in? Är ganska rolig över nationella proven som nog dem flesta är.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Chanelle,
    det finns inte något på förhand bestämt "siffra" på antal poäng som kommer att krävas för att komma in på en viss gymnasieutbildning. Resultatet uppstår i efterhand. Antal platser på utbildningen ställs mot antal sökande till den utbildningen. Om platser är fler, kommer alla behöriga in. Om sökande är fler, uppstår konkurrens. Vid konkurrensen är det den med högst poäng som kommer in först och sedan den, med lite mindre poäng och så vidare - tills alla platser på utbildningen blir upptagna.
    Sedan när allt är klart, ser man vad hade den eleven i poäng från grundskolebetyg, som kom in sist och tog den sista platsen.
    Siffran antal poäng kan höjas eller minska - beroende på olika saker: förändring i antal platser men mest på grund av olika antal sökande till utbildningen och att de sökande har olika antal poäng "med sig".
    De betygen, med vilka du kommer att konkurrera om plats på gymnasiet, är ännu inte satta. De sätts i maj/början på juni 2015.
    Det är samma för alla "nior" *L* :-) med nationella proven och kämpa för betyg... du är inte ensam!

    Råder dig söka flera alternativ till gymnasiet: om du helst vill gå just RL, Restaurang&livsmedelsprogrammet, sök det programmet på flera skolor. Det är svårt för mig att veta om det blir för långt för dig att pendla, men jag kommer här med några förslag (se själv om du vill och kan pendla till de skolorna): http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/pihlskolan
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/tingvallagymnasiet
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/spangbergsgymnasiet

    Vill bara passa på och tipsa om http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/ronnowska-skolan att till åk3 kan man söka en Riksrekryterande utbildning "Sjökock" på RL. Se om detta kan vara av intresse för dig.

    Tips från oss på Fragasyv.se:
    1. bli medlem på www.gymnasieguiden.se och få hjälp med ditt gymnasieval - det går snabbt att bli medlem & är gratis
    2. sök flera alternativ - olika program på samma skola eller samma program på olika skolor (du ökar då dina alternativ att komma in på gymnasiet)
    3. försök att inte oroa dig så mycket för de kommande proven, gör bara ditt bästa och du kommer att se att det ordnar sig.

    Bästa hälsningar & vi kommer att hålla tummarna för dig!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare