student

    Hej! Jag läser just nu engelska 7 på komvux för att höja min merit. Låt säga att jag har 15,25 i merit, om jag får A på engelska 7 så höjs det till 16,25 ellerhur? då undrar jag om jag då läser matte 3, (där jag vill söka behöver de endast matte 2) då får jag ju meritpoäng ellerhur? Det jag undrar är om jag får E på matte 3 hur mycket höjs mitt betyg från 16,25? Och hur mycket höjs det om jag får D? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mira,
    om ditt jämförelsetal är idag 15,25 och du får A betyg i eng 7, kommer ditt nya meritvärde bli cirka 16.45
    och om du även får E i matte 3, kommer ditt nya meritvärde bli 16.75. Vid D i matte 3 och A i eng 7, kommer ditt meritvärde bli cirka 16.85.
    Hälsningar
    Peter

    • student :

      Är det sant? Jag trodde att man endast kunde få 1.0 meritpoäng på engelska 7 även om man fick A. Jag är väldigt glad nu och hoppas att det är på riktigt för då kan jag nå mina mål! Jag tackar väldigt mycket.

    • Anna : Eftersom betygen i kurserna som ger dig meritpoäng kommer räknas in i ditt jämförelsetal, så kan den totala höjningen bli upp till 1,4 för A betyget i eng 7 (detta om man innan har jämförelsetal på 10.0 och höjningen av jämförelsetalet blir då för A-betyget i en 100p.kurs + 0.4... sedan lägger man till + 1.0 som Merit/extra-poängen).
    • student : Är inte med i detta, tror jag har missat ganska mycket, vad är jämförelsetal? Höjs mitt betyg då med 2,4 meritpoäng av att endast få A på engelska 7? Om det är så, då slipper jag behöva läsa matte 3!
    • Milla :

      Jämförelsetal är = "snittbetyget". Du konkurrerar till högskoleutbildningar med ditt Meritvärde. Meritvärde är summan av jämförelsetalet + meritpoängen. Meritpoängen för eng 7 är 1.0. Men eftersom betyget i eng 7 räknas även in i snittbetyget (jämförelsetalet), då kan den totala höjningen bli mellan + 0.6 och + 1.4, alltså max 1.4... Läs gärna förklaringen på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    • student : Jaha, nu förstår jag. Tack så mycket för svar. Kommer jag då att hamna i BII?
    • Julia : Om man genom komplettering blir BEHÖRIG (var obehörig innan kompletteringen) eller höjer sitt meritvärde (som innan kompletteringen var lägre) - då prövas man med det meritvärde man fick efter kompletteringen, i BII, kompletteringsgruppen.-- Om man redan innan komplettering var behörig, prövas man med det meritvärde man hade innan komplettering, i BI, direktgruppen. Man kan prövas i BI och BII samtidigt och många sökande prövas just i båda de urvalsgrupperna på en och samma gång.
    • student : Jaha då kommer jag då att prövas i BI eftersom jag redan är behörig men även i BII då jag höjde mitt meritvärde?
    • Julia : Ja.
    • student : Jag tackar er allihopa för er hjälp!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer