Kimia
    På vilka sätt påverkat det gymnasieexamen?,och jag går på VO.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia, Högskoleprovet är helt separat från gymnasieskolan och på inget sätt påverkar gymnasieexamen.
    Högskoleprovet är helt frivilligt att göra och det är bara ett extra sätt att konkurrera om en plats på en eftergymnasial utbildning.
    Om man inte gör högskoleprovet, konkurrerar man bara med betyg.
    Om man gör Högskoleprovet, konkurrerar man med betyg OCH MED RESULTAT AV HÖGSKOLEPROVET.

    Sammanfattning: Gymnasieexamen och Högskoleprovet påverkar inte varandra. Det är två helt olika saker.
    Man får inga meritpoäng för högskoleprovet.
    Resultat av Högskoleprovet kan vara från 0,0 /alla fel svar på alla frågor/ till 2,0 som är det bästa resultatet som man kan uppnå på högskoleprovet.

    Vänligen
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare