Aila
    Hejsan!
    Jag tog examen i 2016 och förra året läste jag spanska 3 för att öka mina chanser för att komma in i högskoleutbildning. Jag ser att mitt meritvärde har höjts med 0,32 poäng. Min fråga är: får man inte 0.5 om man läser modern språk från nivå 3, engelska 7 eller matte 2 eller 3 om man har fått godkänt betyg? Eller är det så att lägre betyg exempelvis, D ger lägre merit poäng? Jag är lite förvirrad då det står på antagningens hemsida att man inte får högre meritpoäng om man har fått högre betyg. Jag skulle vara jättetacksam om ni kan svara på min fråga.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Aila,

    till svenska högskoleutbildningar ansöker man med MERITVÄRDE, som är summan av Jämförelsetalet/snittbetyget och meritpoängen. För godkänt betyg i moderna språk 3 får man + 0.5 meritpoäng, det stämmer, men betyget har också räknats in i ditt jämförelsetal/snittbetyget och jag förstår från information i din fråga att du hade innan du läste mod.språk3 högre snittbetyg än D-nivå. Därför medförde inräknande av D-betyget sänkning av ditt jämförelsetal/snittbetyget.