Kimia
    Om man läser det efter Ma2 som ma läst på VO.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia, Matte 3 & 4 ger tillsammans 1,5 Meritpoäng, som är maximalt inom Matematik.
    Dock, ger inte de kurserna några som helst Meritpoäng om de krävs för behörighet till den utbildning som du söker.
    Exempel: till Veterinär, Läkare, Tandläkare och många "tekniska" utbildningar till olika Ingenjörsyrken är kravet Matematik 4 och då måste man läsa alla matte kurser upp till och med Matte 4 med minst betyg E. I annat fall är man inte behörig.
    För de kurserna, som krävs för BEHÖRIGHET får man inte några Meritpoäng. För den som söker till t.ex. Läkare, Tandläkare eller Veterinär - ger kurserna Matematik 5 och Matematik Specialisering - meritpoäng inom Matematik.
    Man kan dock uppnå max antal meritpoäng genom att läsa Engelska 7 och Moderna språk 3 och 4, som sammanlagt ger 2,5 Merit, som är absolut max.

    Mvh
    Mikael SYV