Moa
    Hej! Jag går Samhäll-Samhäll år 2. jag undrar hur många merit poäng jag kommer ha när jag tar studenten om jag läst Spanska 3+4 ochMatematik 1b+2b+3b (jag tror 1 och 2 är obligatoriskt)?. Måste jag välja Engelska 7 för att få ihop Max 2.5 meritpoäng? Eller har jag fått ihop 2?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Moa,

    reglerna kring meritpoängen är inte så enkla.

    Det som är enkelt: maximalt antal meritpoäng man kan få är 2.5 - gäller alla sökande, med examensbevis och med de gamla betyg (som Slutbetyget)... för dig som idag läser på gymnasiet - så läser du mot ett Examensbevis.... men sedan börjar det krångliga...

    För det första, så är det inte alla högskolor/universitet i Sverige som "tillämpar" meritpoäng - det finns (några få) de som inte gör det och då blir det inga meritpoäng, när man söker utb hos just på en sådan utbildning... men det är bara några få utbildningar som inte erkänner meritpoängen.

    För det andra - så spelar det roll vad BEHÖRIGHETSKRAVEN ÄR TILL DEN UTB SOM DU SÖKER. Däremot spelar det ingen roll att matte 2 är en Obligatorisk kurs just på ditt program... du får 0.5 i merit för matte 2 om matte inte ingår i Särskilt behörighet till just den utb., som du söker. Exempel: om du med exakt samma betyg söker till juristrpogrammet och till psykologprogrammet... då får du 0.5 i merit för matte 2 vid ansökan till juristprogrammet (för att matte 2 ej krävs till den utb)... men du får ej någon merit för matte 2 när du söker till psykologprogrammet, för att här MÅSTE du ha matte 2 godkänt, annars är du inte behörig.

    Engelska 7 krävs inte för behörighet till någon högskoleutb i Sverige (i alla fall så vitt jag vet) och då får man alltid 1.0 i merit för den (med undantag av de utb., som över huvudet taget ej erkänner några meritpoäng).

    För moderna språk 3 och 4 får man i princip alltid 1.5 i merit... men undantag för de utbildningar på högskolan som för särskild behörighet kräver godkänt betyg i moderna språk 3 (det finns några utbildningar som kräver det - t.ex Internatinella ekonomiprogrammen... och om man vill bli lärare i främmande språk). I så fall får man 1.0 i merit för moderna språk 4 och kan få 0.5 i merit för moderna språk 5.

    Allmänt gäller - bra att läsa eng7, för här får man 1.0 i merit.

    Inom matte är det bra att läsa så många kurser som möjligt - för att chansen är då större att få mer i merit... plus att det är alltid bra att kunna mer matte.

    ***

    Så som du beskriver din situation - du borde få 1.5 i merit för moderna språk (såvida du inte gör ansökan till en utb., som kräver att man har betyg i mod.sp 3); inom matte är det oklart - för att jag vet ej vad behörighetkraven blir till den utb., som du kommer att söka; ex. om du ska söka fastighetsmäklarprogrammet - där krävs det matte 3, då får man merit i matte från matte 4 och ännu högre kurser.

    ***

    Mitt råd är att du läser eng7 om du kan. Alltid bra att kunna mer engelska! :)

    Hälsningar

    Peter syv