fredrika

    Hej. Jag insåg att jag har alldeles för låga merit poäng för att komma in där jag vill efter gymnasiet och undrar ifall det finns en maxgräns för hur mycket man man höja sig/vad är realistiskt. Är det rimligt att kunna höja sig från 15.62 till 20 poäng från halva tvåan till slutet på trean? Tack för svar.

    • Elev :

      Hej,

      Under förutsättning att du har uppnått betygskala A i varje kurs "kan" det vara möjligt att nå upp till 20 poäng om du når A i varje kurs. OBS att ifall du fått vaga betyg utfärdat, har du möjlighet genomgå flera/upprepande kostnadsfria prövningar, men skolan bestämmer när det får ske under ett år i varje given kurs. OBS även på att om du enbart gjort prövning i Gymnasiet eller har kompletterat på komvux i syfte höja din meritpoäng konkurrerar du om antagning i BI gruppen med första utfärdade betyg och BIL gruppen med resultatet av ett kompletterande meritvärde.

      Kortfattad om urvalet är att det bättre att hamna i konkurrerande gruppen BI än BIL eftersom BI har fler platser.

      Hoppas du fick svar på din fråga

      Läs mer på

      https://www.antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasieskolan/gymnasieexamen-2014-och-framat/du-provas-i-betygsurvalet/

      https://www.antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasieskolan/gymnasieexamen-2014-och-framat/rakna-ut-ditt-meritvarde/

      https://antagning.se/sv/antagningsservice/meriter-och-dokument/

    • : Jag förstår inte riktigt hur du menar med vaga betyg och prövning
    • Elev : Prövning: Om du fått minst godkänt på en kurs, har du inte rätt att gå om en kurs, utan rätten att istället genomgå prövning. Prövning innebär att du utför prov i syfte att höja ditt betyg
    • Elev : "Vag betyg" svaga betyg eller betyg som inte tillräckligt högt. Ursäkta: Brukar använda mig av begrepp för att minimera texten
    • : Tack!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Om du vill ha Meritvärde på 20.0, måste du antingen ha alla A-betyg i alla gymnasiala kurser från alla 3 årskurser på gymnasiet, eller ha "snittbetyget" B (alltså hälften C och hälften A) + maximalt antal meritpoäng.
    Medan du fortfarande läser på gymnasiet kan du endast försöka få så höga betyg som möjligt i varje kurs du läser. Försök också läsa kurser som kommer ge dig meritpoäng. Läs gärna om meritvärde och meritpoäng på gymnasieGuiden.se/merit