Kimia
    För att bli behörig att söka till ett naturvetenskapligt basår efter VO och till läkar/tandläkarlinjen+tandhygienistlinjen?.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej, Kimia!
    Man kan inte säga att det "krävs" Meritpoäng.
    Meritpoängen höjer konkurrensvärde på dina gymnasiebetyg men de krävs inte.
    Till Naturvetenskapligt basår och Tandhygienistprogrammet är det möjligt att komma in - utan Meritpoäng.
    Till Läkarprogrammet brukar det vara så pass högt konkurrens-tryck att det i praktiken inte går att komma in "på betyg" utan max antal (2.5) Meritpoäng. Dock kan man komma in på Läkarutbildningen utan några som helst Meritpoäng om man har högst resultat på Högskoleprovet.
    Det viktigaste är alltid att bli BEHÖRIG till utbildningen.
    Det är bra att göra Högskoleprovet /därför att det kan hända att man kommer in på dess resultat/.
    Kan man få max Meritpoäng - är det alltid bra. Annars så tar man de poängen, som det går att få & hoppas på tur.
    Vänligen
    Liselotte SYV
    Liselotte